İstanbul Havalimanı metrosu ne zaman açılacak, nereden geçiyor, kaç istasyon var?

‘İstanbul Havalimanı metrosu ne zaman hizmete açılacak?’, ‘İstanbul Havalimanı-Gayrettepe ve İstanbul Havalimanı-Halkalı metrosu nereden geçiyor?’ sorularının yanıtları internette araştırılıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı‘nın İstanbul Havalimanı metro hattı için Çin’den gerçekleştirdiği 176 metro aracı alımının ardından ilk vagonlar raylara indirilmeye başlandı. Saatte 120 km hıza çıkacak trenler, Türkiye’nin ilk ‘hızlı metro’su olarak kayıtlara geçecek. Tren setleri için 1 milyar 545 milyon 280 bin TL ödeneceği Bakanlık tarafından bildirildi. İşte, ‘İstanbul Havalimanı metrosunun açılış tarihi’

İSTANBUL HAVALİMANI METROSUNDA İLK VAGONLAR RAYLARA İNDİRİLDİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yaptığı yazılı açıklamada, İstanbul Havalimanı’nı şehir merkezine bağlayacak Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metrosu’ndaki çalışmalara ilişkin bilgi verdi. 

İlk tren setinin imalatlarının tamamlandığını ve raylara indirildiğini belirten Karaismailoğlu, “120 kilometre hız yapabilecek Türkiye’nin en hızlı metrosunda kullanılacak tren setleri bu ay birleştirilerek performans testlerine başlanacak.” bilgisini paylaştı.

Karaismailoğlu, tüm kesimleri tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı olacak İstanbul Havalimanı’na ulaşım altyapısını en iyi şekilde kurduklarına işaret ederek, 37,5 kilometre uzunluğundaki Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metrosu inşasında önemli bir aşamaya geldiklerini kaydetti. 

9 istasyondan oluşan dev projenin 7 gün 24 saat 3 vardiya esasına dayalı olarak inşa edildiği bilgisini veren Karaismailoğlu, iki yıl gibi kısa sürede büyük yol aldıklarını vurguladı.

TREN SETLERİNDE YÜZDE 60 YERLİLİK ŞARTI

Bakan Karaismailoğlu, metro hattının yapımında olduğu gibi tren setlerinin yapımında da yerli ve milli imkanları kullanmaya öncelik verdiklerinin altını çizerek şu değerlendirmede bulundu:

“Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metrosu’nda kullanılacak tren setlerinin 136’sı yüzde 60 yerlilik şartıyla Türkiye’de üretilecek. Bu metro hattı sadece İstanbul Havalimanı’nı İstanbul’un dört bir yanına bağlamakla kalmayacak, yerli metro seti imalat kapasitemizi de artıracak. Dünyanın en hızlı metro setlerini üretme noktasında önemli katkı sağlayacak.”

YIL SONUNA KADAR 10 SET RAYLARA İNECEK

Havalimanına ulaşımı neredeyse yarım saate düşürecek projede kullanılacak tren setlerinden ilkinin imalatlarının tamamlandığını belirten Karaismailoğlu, “Tüm metrolarda maksimum hız saatte 80 kilometre iken Türkiye’de ilk kez bu metro sisteminin yanı sıra ilkinin imalatını tamamladığımız bu tren setlerimiz de 120 kilometre/saat hıza uygun yapıldı.” ifadesini kullandı.

İlk tren setinin, metro hattına Göktürk-Kağıthane hattındaki şafttan raylara indirildiğini aktaran Karaismailoğlu, tren setlerinin hattın bakım merkezinde bu ay içinde birleştirileceğini ve performans testlerine başlanacağını, yıl sonuna kadar da 10 tren setinin imalatlarının tamamlanarak raylara indirileceğini bildirdi.

10 KAZI MAKİNESİ AYNI ANDA ÇALIŞTI

Hattın en kısa sürede hizmete alınabilmesi için Türkiye’de ilk defa bir metro projesinde 10 kazı makinesinin aynı anda kullanıldığı bilgisini veren Karaismailoğlu, şunları kaydetti:

“Yapım aşamasında olduğu gibi sürücüsüz trenlerimiz, saatte 120 kilometrelik hızla metro hız rekorunu da kıracaklar. Her gün 600 bin İstanbullu, Gayrettepe-İstanbul Havalimanı arasını 35 dakika gibi kısa bir sürede kat edecek. Metro hattımız, Beşiktaş, Şişli, Kağıthane, Eyüp ve Arnavutköy ilçelerimizin sınırlarından geçerken, şehir içi kara yolu trafik yükünü önemli oranda azaltacak. İstanbul Havalimanı’nı şehir merkezine bağlayan bu metro hattıyla İstanbul’un dünya şehri özelliğini daha da güçlendiriyoruz.”

TREN VAGONLARI GELMEYE BAŞLADI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nün, ‘İstanbul Yeni Havalimanı Metro Hattı 176 Adet Metro Aracı Temini ve İşletmeye Alma İşi’ ihalesinin sonucu açıklandı. İhaleyi, tek geçerli teklif sahibi olan, Çin uyruklu CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. Türkiye Temsilciliği 1 milyar 545 milyon 280 bin TL’ye üstlendi.

İhale şartnamesine göre 176 adet aracın tamamının teslimatı 32 ayda tamamlanacak. İlk 10 tren setinin teslimatı erken teslim şartlarına göre 11 ayda tamamlanacak. İlk teslimat 2 tren seti ile başlayacak. 10. ayda 4 tren seti daha teslim edilecek ve 11. ayın sonuna kadar kalan 4 tren seti teslim edilmiş olacak. 25 tren setinin teslimi 32 ayda tamamlanacak. CRRC Zhuzhou Locomotive firmasının kabul etmesi şartıyla, 26. tren seti ve sonrası araçların bir kısmının teslim yeri ve üretim şartları Ulaştırma Bakanlığı tarafından değiştirilebilecek. İşin süresi 28 Aralık 2022 tarihinde dolacak.

İSTANBUL HAVALİMANI METROSU NE ZAMAN AÇILACAK?

İstanbul Havalimanı metrosunun ilk 28 kilometrelik kısmı oluşturan ve Hasdal’a kadar olan bölümünün 2020 yılının sonunda, Kağıthane bölümünün Nisan 2021’de, Gayrettepe istasyonunun da Ağustos 2021 hizmete alınması hedefleniyor.

İstanbul Havalimanı-Halkalı metro hattının ise 2022 yılının sonunda açılması bekleniyor.

İSTANBUL HAVALİMANI METROSU NEREDEN GEÇECEK? İSTASYONLAR NEREDE?

İstanbul Havalimanı-Gayrettepe metro hattının istasyon listesi şöyle:

– Gayrettepe

– Kağıthane

– Hasdal

– Kemerburgaz

– Göktürk

– İhsaniye

– Havalimanı 2

– Havalimanı 1

– İstanbul Havalimanı

İstanbul Havalimanı-Halkalı metro hattının istasyon listesi ise şu şekilde:

– Halkalı

– Mehmet Akif Ersoy

– Temapark

– Olimpiyatköy

– Kayaşehir Merkez

– Arnavutköy Merkez

– İstanbul Havalimanı

İSTANBUL HAVALİMANI METROSU HARİTASI

İSTANBUL HAVALİMANI METROSU HANGİ HATLARLA BAĞLANTILI?

Gayrettepe-İstanbul Havalimanı metro hattı tamamlandığında; Gayrettepe istasyonunda M2 Yenikapı-Hacıosman metro hattı ve metrobüs işletmesi ile entegre olacak. Bu sayede Sarıyer, Maslak, Etiler, Hisarüstü, Mecidiyeköy, Şişli, Nişantaşı, Taksim, Şişhane, Unkapanı, Fatih, Vezneciler, Beyazıt, Laleli ve Yenikapı’ya gitmek mümkün olacak.

Gayrettepe metro istasyonundan Zincirlikuyu metrobüs istasyonuna da aktarma yapılabilecek. Bu sayede Kadıköy’den Beylikdüzü’ne kadar metrobüs hattı üzerinde bulunan duraklara ulaşmak mümkün olacak.

Halkalı-İstanbul Havalimanı metro hattı ise; Halkalı-Gebze banliyö tren hattı, Kabataş-Esenyurt metro hattı, Kirazlı-Başakşehir metro hattı, Başakşehir-Kayaşehir metro hattı ile entegre olacak. 

İstanbul Havalimanı’na şehir merkezinden ulaşımı sağlamak için inşa edilecek olan Gayrettepe-İstanbul Havalimanı metro hattı, 1. etap olarak inşa edilmekte. 2. etapta ise İstanbul Havalimanı-Halkalı hattı hizmete girecek.

İSTANBUL HAVALİMANI METROSUNUN NE KADARI TAMAMLANDI?

İstanbul Havalimanı-Gayrettepe metrosu projesinin yüzde 70’i ve tünellerin önemli bir bölümü tamamlandı. İstanbul Havalimanı metrosunun 1. etabının son durumda 2/3’lik oranında tamamlandı. 24 saat kesintisiz çalışmayla günde 470 metre ray montajı yapılıyor.

İSTANBUL HAVALİMANI’NA METROYLA GİTMEK NE KADAR SÜRECEK?

Türkiye’nin ilk hızlı metrosu olan İstanbul Havalimanı metrosu saatte 120 kilometre hıza çıkacak. Gayrettepe’den İstanbul Havalimanı’na 35 dakikada ulaşılabilecek. Halkalı’dan İstanbul Havalimanı’na ise 22 dakikada gidilebilecek.

İSTANBUL HAVALİMANI METROSU NE KADAR UZUNLUKTA?

İstanbul Havalimanı-Gayrettepe hattı 38 km uzunluğunda olacak ve 9 istasyondan oluşacak.

İstanbul Havalimanı-Halkalı hattı ise 34 km uzunluğunda olup, güzergahta 7 istasyon yer alacak.

İSTANBUL HAVALİMANI METROSUNU KİM YAPIYOR?

İstanbul Metro AŞ’de yer alan bilgilere göre; M11 hat adıyla hizmet verecek İstanbul Havalimanı-Gayrettepe metro hattı, Kolin-Şenbay İş Ortaklığı’nın yükleniciliğinde yapılıyor. Ortaklık, İstanbul Havalimanı metrosu inşaatına 9 Aralık 2016 tarihinde başladı.